Client
De Lijn
Project
DL | Huisstijl

2005

De vraag

De Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn is een breed uitgebouwde organisatie met Centrale Diensten in Mechelen en vijf ‘entiteiten’ in de vijf Vlaamse provincies. Doordat de entiteiten hun eigen inzichten begonnen te volgen, verwaterde de toepassing van de huisstijl. Bovendien was de huisstijlmanual gedateerd. De Lijn was zich bewust van die problemen en gaf Gramma de opdracht om weer lijn te brengen in de huisstijl en de toepassing ervan.

Ons antwoord

Ons eerste werk was een informatietocht langs de Centrale Diensten en de vijf entiteiten. Telkens spraken wij met de verantwoordelijke Marketing & Communicatie. Wij bespraken wat wenselijk/niet wenselijk en mogelijk/niet mogelijk was op het vlak van de corporate identity. Zo vonden wij het niet wenselijk om het logo te veranderen. Bij nazicht van de talrijke De Lijn-publicaties viel op hoe ver men soms was afgedwaald van de huiskleuren geel, wit, grijs en blauw. Vaak was blauw de dominante kleur en van wit was er soms nog nauwelijks sprake. Dit had gevolgen voor de herkenbaarheid van De Lijn in haar publicaties. Ons basisadvies was dan ook: laat alle huisstijldragers opnieuw nauw aansluiten bij het uitzicht van de bussen en de trams, waar de huisstijl meestal wél consequent werd toegepast. Naast een aantal technische ingrepen aan het logo hebben we vooral de kleur 'wit' een prominente rol gegeven in de communicatie, een duidelijke merkenhiërarchie opgesteld en richtlijnen voor fotografie gedefinieerd. Verder hebben we de Whitney geïntroduceerd als huisstijlletter en een digitaal huisstijlhandboek uitgewerkt.

Meer info: bart@gramma.be

  • deLijn | Huisstijl
deLijn | Huisstijl deLijn | Huisstijl deLijn | Huisstijl deLijn | Huisstijl deLijn | Huisstijl deLijn | Huisstijl deLijn | Huisstijl

Verwante projecten