Client
De Lijn
Project
DL | Signalisatie

2012

De vraag

Na de harmonisering van de huisstijl schreef De Lijn een aanbesteding uit voor de signalisatie van het pre-metrostation in Antwerpen en de signalisatie van de stelplaatsen en gebouwen. Ook voor dit project koos De Lijn voor Gramma.

Ons antwoord

Gramma stelde zich een dubbel doel:
1. De goede dingen doen: een systeem uitwerken op basis van de eisen, aanbevelingen en goede praktijken.
2. De dingen goed doen: het geheel doen passen in een heldere en consistente informatieketen voor de reiziger, van thuis tot bestemming.
Gramma hanteerde volgende principes: vooraf moeten transparante routes bepaald worden die direct naar het doel leiden; de signalisatie moet onderscheidend zijn van andere visuele indrukken en moet op een relevante plaats worden aangebracht; een bestemming die eenmaal opgenomen wordt, moet in de signalisatie blijven tot de bestemming bereikt is; verder verwijderde bestemmingen moeten boven nabije bestemmingen worden vermeld; bestemmingen worden aangeduid met termen die beknopt en verstaanbaar zijn; plaatsen moeten worden aangeduid met stijgende nummers; een minimum aan info met een maximum aan inhoud bepaalt de kwaliteit van het systeem; op alle kruispunten staat een bord. Lange routes vragen om herhalingsborden; aparte informatie-eenheden worden het best horizontaal en verticaal samengebracht tot een compact bord; primaire bestemmingen tenslotte staan boven of links van secundaire bestemmingen.

  • deLijn | Signalisatie
deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie deLijn | Signalisatie

Verwante projecten