- Client
- UNIVEG
- Project
- Univeg | Rebranding
De vraag
In eerste instantie vroeg UNIVEG, wereldspeler op het gebied van teelt, handel en distributie van groenten en fruit, om de huisstijl te uniformiseren en uit te breiden. Onderdeel van die vraag was om een webbased huisstijlplatform te ontwikkelen waarmee de huisstijl gemakkelijker kon worden toegepast en beheerd. UNIVEG had een duidelijk doel voor ogen: het groepsgevoel van de werknemers in de tientallen dochterbedrijven versterken.
Ons antwoord
Tijdens de eerste gesprekken kwam al snel het merkenbeleid op tafel. Als basis gebruikte Gramma het merkenmodel van Olins, dat vier types van hiërarchie onderscheidt: monolithisch, endorsed umbrella, endorsed carrier en branded. Dit model is als volgt toegepast op UNIVEG: het hoofdkantoor communiceert met het monolithisch model; de meeste divisies, activiteiten, landenafdelingen en merken communiceren met het ‘endorsed umbrella’-model, waarbij het hoofdmerk UNIVEG prominent is. In een beperkt aantal gevallen wordt het ‘endorsed carrier’-model toegepast, met het submerk op de prominente plaats. Gramma analyseerde de verschillende elementen van de huisstijl om te kijken wat er kon gedaan worden om ze beter toepasbaar te maken. Dat resulteerde o.a. in een aantal aanpassingen aan het logo. Gramma werkte (en werkt nog steeds) de huisstijl uit op verschillende communicatiedragers: correspondentieset, flyers, brochures, beursstand (zie aparte case), bewegwijzering, ...
Meer info: bart@gramma.be





























